Turbosprężarka – jak jej nie zepsuć
Choć z pozoru obecna w samochodach turbosprężarka jest urządzeniem prostym i nieskomplikowanym, podczas jazdy jest narażona na szereg czynników, które mogą powodować jej uszkodzenie. Pomimo prostej budowy, jest to urządzenie wrażliwe i nietrudne do uszkodzenia. Wał obraca się z prędkością nawet 290 tysięcy obrotów na minutę, a spaliny, z jakimi ma kontakt sprężarka, mogą mieć temperaturę nawet 1000 stopni Celsjusza! To właśnie dlatego właściciele samochodów turbodoładowanych powinni dbać o dobry stan sprężarki.
Wysokie obroty na zimnym silniku
Bardzo niekorzystnie wpływają na sprężarkę wysokie obroty silnika tuż po jego uruchomieniu – jest to szkodliwe szczególnie zimą. Kolejnym szkodliwym dla sprężarek czynnikiem jest brak odpowiedniego chłodzenia. Prowadzi do wyszczerbienia wirników, zapieczenia łożysk, a nawet do pęknięcia obudowy turbiny. Do takiej sytuacji może doprowadzić gaszenie motoru tuż po zakończeniu silnie obciążającej jazdy – w wyniku takiego postępowania smarowanie sprężarki przestaje być efektywne, a metalowe elementy, ocierając się o siebie, generują szkodliwą, wysoką temperaturę.
Przeciąganie inspekcji olejowo filtrowych
Awarię turbosprężarki często sygnalizują wycieki oleju. Olej i filtr powietrza powinny być regularnie wymieniane. Powodem zwiększonego zużycia oleju może być jego wyciek lub spalanie – jest to zawsze sygnał, który powinien zwrócić uwagę właściciela auta. Objawem wskazującym na awarię turbosprężarki może być również brak mocy auta i wydobywanie się z rury wydechowej dymu o niebieskawym zabarwieniu. Uszkodzenia sygnalizuje także czarny dym z rury wydechowej, słyszalne podczas jazdy świsty i metaliczne dźwięki oraz drgania w okolicy turbosprężarki.
Podstawowa regeneracja turbosprężarki to koszt rzędu 600 złotych. W takiej cenie można liczyć na wyczyszczenie i wypiaskowanie obudowy, a także wymianę na nowe elementów (z wyjątkiem koła kompresji i wałka). Całkowita regeneracja turbosprężarki to wydatek około tysiąca złotych. Na rynku są również dostępne turbosprężarki po regeneracji – udzielana jest na nie gwarancja, a ich kupno może okazać się bardzo rozsądną opcją. Aby naprawa turbosprężarki była skuteczna, powinny być do niej użyte najwyższej jakości części.
Najdroższym – choć niekiedy nieuniknionym – rozwiązaniem jest zakup nowej turbosprężarki. Ceny większości z nich mieszczą się w przedziale 2000 – 4000 zł, choć w autoryzowanych salonach mogą być kilkakrotnie droższe. Jeśli właściciel auta zdecyduje się na takie rozwiązanie, powinien przede wszystkim zadbać o fachowy montaż kupionego nowego elementu.
Czytelniku pamiętaj:
Niniejszy artykuł ma wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowi poradnika w rozumieniu prawa. Zawarte w nim treści mają na celu dostarczenie ogólnych informacji i nie mogą być traktowane jako fachowe porady lub opinie. Każdorazowo przed podejmowaniem jakichkolwiek działań na podstawie informacji zawartych w artykule, skonsultuj się ze specjalistami lub osobami posiadającymi odpowiednie uprawnienia. Autor artykułu oraz wydawca strony nie ponosi żadnej odpowiedzialności za ewentualne działania podejmowane na podstawie informacji zawartych w artykule.